Grundal.dk
Forside > Camping > Sommerferie 2007

Sommerferie 2007

Dagbog sommerferien 2007

Planerne for sommerferien 2007 blev påvirket af at Marcus og Tobias skulle køre DM i BMX i Bjerringbro den anden weekend i ferien. Derfor ville vi holde den første uges ferie på Viborg Sø Camping sammen med Farmor og Farfar. Derfra var der ikke så langt til Bjerringbro så drengene regnede vi med kunne træne lidt på banen i Bjerringbro i ugen op til DM. Op til DM blev der bare lige sendt en besked ud om at banen ville være lukket for træning netop i ugen op til DM så den var i tip-top stand til DM.

Efter DM-weekenden var det så meningen at køre op til DCU Camping Skovly i Tranum. Pladsen var bestilt, men den plan sørgede vejrguderne for at vi lavede om på…

Søndag 1/7

Afgang hjemme fra Køge kl ca 12.45. Medens vi pakkede så vi også lige Prinsesse Isabella blive døbt…

Frokost på Sunset Boulevard i Halskov. Der var som altid lettere kaotisk, så vi spiste udenfor. Det var stadig tørvejr men køligt – Marcus småfrøs. Allerede på vej over Storebæltsbroen begyndte det at regne, og det blev det ved med med større eller mindre intensitet hele vejen til Viborg.

Ankomst til Viborg Sø Camping lidt i fem, det regnede stadig. Vi fik hurtigt chekket ind og fandt vores plads. Farmor og Farfar var kommet tidligere og var færdige med at stille op. Vi fik hurtigt stillet op i regnen, godt et kun er en markise med sider og front vi skal have op. Det er noget hurtigere end at stille forteltet op. Drengene søgte ly for regnen ovre hos Farmor i deres fortelt medens vi stillede op.

Da vi var færdige med at stille op blev Weber’en fundet frem og så blev der grillet løgsteaks og pølser til aftensmaden. Det regnede stadig…

Mandag 2/7

Dagen stod på afslapning. Marcus og jeg cyklede rundt om både Nørresø og Søndersø. Det var tydeligt at se at Nørresø er Viborgs ”Whiskybælte”. Der var mange flotte huse på vejen rundt om søen.

Viborg Sø Camping ligger flot ned til Søndersø. Selv om der ikke er langt til Viborg ligger campingpladsen fredeligt. Toiletbygningen ligger rimelig cantralt og er fin. Den blev jævnligt rengjort. Campingmutter er meget venlig og serviceorienteret. Det er en plads jeg godt kunne komme til igen, men næste gang må vejret gerne være bedre

Det regnede igen i løbet af eftermiddagen. Regnen udviklede sig til en regulært skybrud lige nøjagtigt medens der var kød på grillen. Der er heldigvis låg på grillen men kødet blev lidt sort. Der var ikke rigtigt nogen som ville ud i regnen. Vi var også ude og grave en rende så vandet kunne komme væk fra forteltet. Der var 5 cm vand, heldigvis stadigvæk kun under presenningen.

Efter aftensmaden fandt vi ADAC’s Camping Führer frem og begyndte at kigge efter en campingplads i Italien…

Tirsdag 3/7

Vi cyklede alle sammen rundt om Søndersø ind til Viborg. Der fik vi ordnet nogle indkøb, men det begyndte at regne så Marcus og jeg cyklede hurtigt tilbage til campingpladsen. Fronten til markisen var ikke sat helt på, så der var lige noget vand som skulle tørres op.

Marcus fandt en legekammerat, han hedder Jacob. Jeg gik ned i receptionen og bestilte et internationalt campingpas.

Inden aftensmaden var det atter blevet tørvejr så jeg kørte Søndersø rundt med Marcus. Tid: 17 min. Derefter ville Tobias også cykle søen rundt. Det tog 30 min.

Aftensmaden var ikke fra grillen i dag, men derimod flæskesteg fra ovnen med brune kartofler sovs mm.

Inden vi gik i seng begyndte det at regne igen så presenningen blev dæmmet op de mest kritiske steder med Marcus’ gummistøvler.

Onsdag 4/7

Vågnede ved at det stadig regnede – kraftigt. Ud i forteltet og tjekke, det var stadig tørt.

For at finde et sted med tørvejr kørte vi en tur i Randers Regnskov. Der var andre end os der havde fået den ide, så der var mange mennesker. Randers Regnskov er opdelt i 3 kupler med planter og dyr fra regnskovene i hhv Sydamerika, Asien og Afrika. Sydamerikakuplen er den største og nyeste af kuplerne. Den startede vi med at gå ind i.

Det er helt klart den flotteste af kuplerne.

Afrika og Asien kuplerne er noget mindre og egentlig en lidt flad fornemmelse efter turen i Sydamerika, så næste gang tager vi Sydamerika til sidst.

Der er mange flotte dyr i kuplerne men vi fik ikke taget et eneste billede. Kameraet løb tør for strøm da vi ville tage det første billede. De billeder der er her er derfor nogen jeg har hentet på Randers Regnskovs hjemmeside.Marcus og jeg var også inde i Slangegården, men det var lidt skuffende. Vi kunne kun se én slange. De andre gemte sig.

Efter regnskoven kom vi tilbage til overskyet dansk sommervejr, men det var dog holdt op med at regne så vi gik en tur i Randers og fik frokost på Jensens bøfhus. Derefter gik vi mere rundt i Randers inden vi kørte hjem til campingpladsen.

Det blev flot vejr til aften, men feltet har nu alligevel indskrænket sig til 3 pladser i Italien.

Torsdag 5/7

Vejrudsigten lød på regn fra sidst på formiddagen, Farmor og Farfar skyndte sig at pakke deres fortelt ned, så de kunne nå det i tørvejr. Pia kørte Søndersø rundt med Tobias. Jeg cyklede med Marcus i Netto. Det kuperede terræn var god træning.

Lejrchefen havde fået mit Internationale Campingpas, det lå til afhentning i receptionen – fin service fra DCU.

Palle kom om eftermiddagen til en kop kaffe. Vi havde lavet lagkage som ”lokkemad”. Den lovede regn kom først ved 21.30-tiden og det var kun en byge. Indimellem er det helt fint når meteorologerne tager fejl…

Vi blev enige om at køre til Lignano Sabbiadoro på søndag når BMX-DM var færdigt. Når den første uges ferie er brugt er der ikke tid til eksperimenter, og vi har været på Camping Sabbiadoro 3 gange før, så vi ved hvad vi kommer ned til.

Dagen sluttede med irsk kaffe i forteltet.

Fredag 6/7

Vi vågnede først ved halv ti-tiden. Farmor og Farfar var allerede i gang med at pakke det sidste, de flytter til Bamsebo Camping ved Bjerringbro så de kan se BMX-DM. Da de var kørt, kørte vi i Bilka. Den er lige som vores lokale Føtex opdelt i to afdelinger, en for fødevarer og en for non-food. Der lå en Aldi overfor, der var vi også.

Hjem igen til pladsen, det var blevet fint vejr så efter frokost begyndte Pia at pakke medens jeg cyklede med Marcus til Viborg for at komme i banken efter noget valuta. Vi var også lige på apoteket efter noget Paraghurt.

Tilbage til pladsen for at hjælpe Pia med nedpakningen. Da der mangler ca 15 min begynder det at regne kraftigt – surt. Ringede til DCU Skovly i Tranum for at afbestille næste uges plads. Der var fuld forståelse fra Lejrchefen, på en campingplads i nærheden brugte de traktorer for at trække campingvognene fri af mudderet. Vi bliver mere og mere overbevist om at vi gør det rigtige ved at køre til Italien.

Efter nedpakningen kørte jeg i Jem & Fix efter en ny presenning. Den gamle var blevet så tilmudret at det ikke kunne betale sig at prøve at vaske den. På vej tilbage købte jeg nogle grillkyllinger som vi spiste inde i campingvognen.

Lørdag 7/7

Op og pakke sammen, i dag skal vi til BMX-banen i Bjerringbro. Vi kørte fra Viborg kl ca 10.45. I Bjerringbro havde de fået 25 mm regn på en time, så det græsareal som skulle benyttes som campingplads var nogle steder oversvømmet og andre steder temmelig mudret. Men vi fik dog campingvognen på plads – nu må vi så håbe vi kan få den fri i morgen…

Farmor og Farfar kiggede forbi, de skulle lige finde banen til DM-stævnet i morgen.

Om eftermiddagen var der træning og kl 18.30 startede Grundfossløbet, vi er vel i Bjerringbro, banen er lige bagved Grundfossfabrikken. Marcus røg ud i kvartfinalen efter 1. heat. Tobias røg ud i opsamlingsheatet om kvalifikation til finalen.

Vejret var nærmest efterårsagtigt med blæst og gråvejr, så vi fik kylling i karry til aftensmad. Det var velkrydret så det lunede dejligt i maven. Derefter var drengene trætte så de kom i seng. Vi sluttede dagen af med en kop kaffe under markisen hos nogle andre forældre fra Køge BMX klub.

Søndag 8/7

Så er det i dag der skal køres om hæder, ære og DM-medaljer. Vejret var stadig gråt, trist og blæsende, men heldigvis var parc ferme hvor kører holder klar til de næste heat overdækket. Så blev de i det mindste ikke våde.

Marcus kvalificerede sig ikke videre fra de indledende 3 motos. Tobias kom i opsamlingsheat til semfinalen.

Her var der 5 kørere, de 4 gik videre til semifinalerne. Tobias blev nummer 4 og kom demed lige nøjagtig med i semifinalen. Her blev han sidst og skulle derfor køre B-finale. På første langside var der en anden Køgekører som styrtede lige foran Tobias, så han kørte ind i Nikolaj og styrtede selv. Ingen af dem kunne fortsætte, men efter en tur hos samaritterne var de begge to atter i fin form.

Da finalerne var kørt pakkede vi det sidste og kørte fra Bjerringbro ved 17.30 tiden. Nu skal vi til Italien :-)

Pia og drengene faldt hurtigt i søvn, så der var stille i bilen til Rødekro, hvor vi lige tog et pit-stop for at tanke bilen og mødes med Bedstemor og Bedstefar som var kommet fra Tønder. De fik alle de ting med hjem som vi ikke skal bruge i Italien, bla Zibroovnen, Zibrovædsken, 2 BMX-cykler, køredragter og hjelme. Bedstemor havde smurt sandwiches til os – dejligt!

Pia kørte fra Rødekro til kort før Hamburg. Imens tog jeg en slapper. På Rasthof Holmmoor tankede vi og spiste de første sandwiches, de smagte dejligt. Herefter kørte jeg. Der havde indtil nu ikke været særlig meget trafik, men da klokken blev ca 22.00 myldrede lastbilerne ud, som indtil da ikke måtte køre. Trafikken gled fortsat pænt. Lidt før Hannover byttede Pia og Marcus plads. Pia var træt og kom om på bagsædet, og Marcus kunne så sidde på forsædet. Der var efterhånden kommet mange lastbiler, men trafikken kørte fortsat fint. Jeg sad og småsnakkede med Marcus, bla snakkede vi om dagens BMX-løb og alle de lastbiler som var kommet. Klokken halv to faldt han dog i søvn.

Et kvarter senere kørte vi ind på Autohof Uhrsleben lidt før Magdeburg på A2. Her tankede vi og kørte så ind på parkeringspladsen for at overnatte. Der var god plads, mange af de lastbiler som havde holdt her siden i går var kørt, så vi fandt nemt en plads uden kølebiler i nærheden. Deres kølemaskiner kan godt være lidt enerverende at høre på når man vil sove. Vi fik hurtigt benene ned og gjort campingvognen natklar. Dagen sluttede med en godnatøl og en sandwich i campingvognen.

Mandag 9/7

Op kl 7.30 og i bad. Badefaciliteterne var fuldt på højde med hvad man finder på en campingplads. Morgenmad i campingvognen, og klokken ca 9.00 kørte vi fra Uhrsleben. Ved Magdeburg drejede vi ned ad A 14 til Leipzig, hvor vi kørte ad A 9 mod München. Syd for Leipzig holdt vi i kø i 30-45 min. Eller gled trafikken fint. Frokost på Autohof Berg, Currywurst mit Pommes er et must på turen sydpå.

Pia kørte fra Nürnberg-Feucht til lige før München. Jeg byttede plads med Marcus og satte mig på bagsædet for at sove. Det lykkedes ikke særlig godt, men jeg fik da hvilet…

Vi hørte i radioen at der var 7 km kø på A 99 rundt om München, så vi tog lige en tissepause og skiftede chauffør lige nord for München. Køen på A 99 var lang, men dog i bevægelse så det var ikke så slemt som vi frygtede. Det hjælper så også at man nogle steder på A 99 har lavet nødsporet til ekstra kørebane. Der er så nogle elektriske skilte som fortæller om nødsporet skal benyttes som kørebane.

Vi havde hele dagen haft fint kørevejr, men ved München begyndte det at regne. Det fortsatte det så med resten af dagen. Aftensmad købte vi på en rasteplads syd for Salzburg. Der var ikke særlig meget trafik på Tauernautobahn, nogle strækninger havde vi næsten fornemmelsen af at have motorvejen for os selv.

Efter Tauerntunnellen ville vi overnatte på den rasteplads som også har specielle pladser til campingvognstræk, men på grund af mørket, regnen og et skilt som blev læst forkert kørte vi fra ved en forkert afkørsel. Desværre var den afkørsel kun vendt mod Salzburg, så vi måtte betale 2 x 4,50 Euro for at komme retur på A 10. Vi kørte så atter igennem Tauerntunnellen til rastepladsen Tauernalm lige nord for tunnellen. Der kunne vi vende for så at køre gennem Tauerntunnellen for 3. gang.

Vi fandt rastepladsen ca 1 km fra den afkørsel vi fejlagtigt havde benyttet. Vi fandt en ledig campingvognsplads og fik gjort klar til natten. Vi var ikke de eneste danskere der havde fået nok af det danske sommervejr, der holdt en dansk campingvogn ved siden af os. Det øsregnede stadig…

Tirsdag 10/7

Op klokken 6.00, det regnede stadig. Skyerne hang lavt på bjergsiderne.

Vi spiste noget yoghurt i campingvognen inden vi fortsatte sydpå. Da vi passerede grænsen til Italien stod det ned i stænger. Efterhånden som vi kom igennem nogle af de mange tunneller på Autostrada Alpe – Adria som A 23 også hedder, holdt det dog op med at regne. Lige inden vi var ude af Alperne kom de første blå huller i skydækket, og efterhånden som vi kom længere sydpå blev der mere og mere blå himmel. Vi ankom til Camping Sabbiadoro i Lignano i solskin ved 11-tiden.

Check-in gik hurtigt, vi kunne bare gå rundt og finde en plads. Vi fandt også en plads, og så var det bare at hente bil og campingvogn. Vejene på pladsen er ikke særlig brede, da vi kørte ned af ”vores” vej var der nogle steder kun ca 10 cm fri på begge sider af campingvognen. Vores campingvogn er 2,30 m bred, godt vi ikke har en 2,5 m vogn…

Pladserne er ikke ret store, så vi ligger tæt, men det vidste vi jo da vi besluttede os til at køre herned. Det er godt at vi ikke har fortelt med, men kun vores posemarkise, for der er ikke plads til forteltet. Der er mange danskere hernede, vi er ikke de eneste som er flygtet fra det danske sommervejr.

Efter opstilling spiste vi frokost, og så var der ellers dømt siesta. Da forretningerne åbnede efter siesta gik vi ud at handle. En af fordelene ved at være samme sted flere gange er at man ved hvor de gode forretninger ligger. Efter indkøbene var Marcus og jeg en hurtig tur i poolen.

Første aftensmad i Italien blev grillet svinekam med pasta, tomatsovs og tomatsalat. Det er skønt atter at være i Italien!!

Sidst på aftenen trak det op og det småregnede lidt.

Onsdag 11/7

Det havde småregnet lidt i løbet af natten, og var stadig overskyet om formiddagen. Efter morgenmaden cyklede jeg en tur med Tobias. Vi cyklede langs med stranden ned til marinaen hvor vi kiggede lidt på nogle bådene. Tobias var især fascineret af politibådene. Medens vi var ude at cykle kom solen frem, så det blev en dejlig tur hjem til pladsen. Hjemturen tog vi på toppen af et dige ud mod lagunen.

Efter frokost og siesta var vi på stranden. Det var dejligt, men det blæste lidt dernede.

Camping Sabbiadoro er en plads vi nu er nede på for fjerde gang. Vi fandt den ved en tilfældighed i år 2000 da vi sad i Slovenien i Camp-let’en i regnvejr og bare skulle finde noget nede ved kysten hvor det var bedre vejr. Pladsen er på 13 hektar og har 1215 pladser. De 815 er afmærkede med hække og er på 60-80 kvm. Med den størrelse campingvogne der kører i dag er det ikke meget plads, så vi ligger tæt, men da pladsen blev anlagt i 1953 var det jo rigeligt.

Netop på grund af beplantningen er det svært at udvide pladserne, men de har dog lavet et forsøg på to af vejene hvor 3 pladser er blevet slået sammen til 2. Hækkene er der stadig, men det giver da bedre plads til bla at parkere bilen. De sidste 400 pladser ligger så i to områder hvor der er teltcampister.

Faciliteterne er fine, på højde med en god 3-stjernet campingplads i Danmark.

Siden vi sidst var hernede i 2003 har de fået lavet nogle nye baderum, bla med familierum og handicapbad.

Der er også kommet en lille internetcafe og cykeludlejning. Toiletbygningerne er fine og bliver løbende rengjort hele dagen. Nu var der også kommet toiletsæder på de fleste af toiletterne. Hidtil har vi skullet sidde direkte på porcelænet. Heldigvis er temperaturen hernede så det ikke har været koldt at sidde på…

Campingpladsen har et poolområde med 4 swimmingpools. Her er der aktiviteter på forskellige tider af dagen bla vandpolo kampe og vandgymnastik. 5 minutters gang fra campingpladsen ligger stranden, som i Lignano er 8 km lang og meget bred så der er plads til alle. Det er en rigtig sandstrand, her er der ingen sten, og den er også velegnet for børn.

Pladsen ligger i byen, så der er ikke langt til gågaden når vi skal ud at gå en tur om aftenen. Gågaden kan nåes på 5-10 minutter. Der er massser af aktiviteter for børn nede ved legepladsen, lige fra bordtennisturneringer til italiensk for begyndere. Desuden er der mulighed for at være med til at øve på aftenens show. Der er underholdning hver aften på den scene der er ved legepladsen. Nogle dage er det børnedisco, andre dage er det mere musicalorienteret. En af aftenerne var der Blues Brothers show – det gjorde de godt.

Efter aftensmaden var der underholdning på pladsen. Vi smuttede ned og se det, og bagefter gik vi ned til et nyåbnet gelateria. De lavede selv isen og den smagte skøønnt.

Torsdag 12/7

Vi vågnede til solskin. Efter morgenmaden kørte vi til Carrefour i Portogruaro. Det er den lokale Bilka – bare meget større. Jeg syntes altid at det er sjovt at gå rundt og kigge på hylderne i udenlandske supermarkeder, der er gerne en masse varer vi ikke kender i Danmark. At vi er i Italien fornægter sig ikke, der er en hel gade kun med pasta. Drengene købte noget legetøj, og da vi havde fået købt færdigt spiste vi frokost på McDonald’s.

Da vi kom hjem og fik pakket ud gik vi til stranden.

Fredag 13/7

En dag med dejligt vejr hvor termometeret nåede op på 30 grader. Det var sådan noget vejr vi var kørt så langt efter – dejligt!

Planen var at tage til stranden efter morgenmaden, men et akut tilfælde af turistmave ændrede planerne så vi i stedet for tog til poolområdet. Med en turistmave er det rart at være i nærheden af et toilet. Der er 4 pools, to er fint dybe og to er børnebassiner. Marcus var nærmest i vandet hele tiden, bla deltog han i dagens vandaerobic. Poolområdet lukker til siesta kl 13.00 så vi gik op til vognen og fik frokost. Derefter holdt vi på god italiensk vis siesta.

Efter aftensmaden gik vi en tur gennem Lignano. Campingpladsen ligger ca 5 minutters gang fra centrum. Der er masser af liv i byen om aftenen og alle butikker er åbne til 22 - 23-tiden. Tobias brugte alle sine (og nogle af mine) penge på biler fra tegnefilmen Cars. Marcus købte bælter og fodboldbluser. Vi sluttede med en is.

Lørdag 14/7

Endnu en dag med ca 30 grader og solskin – unægteligt noget andet end 15 grader og regn som vi havde i sidste uge i Viborg…

Efter morgenmad og tøjvask (3 Euro pr vask), gik vi til stranden og var der ca 4 timer. Det var dejligt skønt vejr og Adriaterhavet var dejligt at hoppe i. Selv om vi havde brugt solcreme fik vi alligevel lidt for meget sol. Pia fik meget for meget sol, især på benene. Bla knæhaserne var forbrændt så det var ikke så rart at gå.

Efter aftensmaden (Spaghetti carbonara) gik Marcus og Tobias til børnedisco på legepladsen. Efter 3 kvarter ville Tobias hjem i seng så han smuttede med Pia. Efter børnedisco gik Marcus og jeg i Parco Junior. Det er en forlystelsespark på vejen til centrum med forskellige børneforlystelser. Vi var hjemme lidt i tolv.

Søndag 15/7

Den hidtil varmeste dag, om formiddagen var der 31 grader på pladsen.

Pia var stadig forbrændt så vi kørte en tur op i Dolomitterne. Først kørte vi ad små veje til Portogruaro. Alle de småbyer vi kørte igennem var nærmest mennesketomme, og der var næsten ingen trafik på vejene. Der var mange små hyggelige byer på vejen. Fra Portogruaro tog vi motorvej A 28 til efter Pordenone. Vi spiste frokost i Vittorio Veneto da vi endelig fandt en restaurant som var åben. Det var en rigtig typisk italiensk restaurant hvor menukortet kun var på italiensk. Vi skulle bare have nogle pizzaer så det kunne vel ikke gå helt galt. Men det kunne det så alligevel, da vi fik pizzaerne fandt vi ud af at peperoni i Italien ikke er en spegepølse som derhjemme, men derimod peberfrugt…

Da vi lige skulle tisse af inden vi kørte videre fandt vi ud af at der var pedallokummer – jo det var en ægte, autentisk italiensk restaurant.

Efter frokost kom vi rigtig op i bjergene, vi kørte igennem samme dal som den nye motorvej A 27 ned til Venedig. Jeg kan godt forstå at det koster penge at køre på motorvejen, den er nærmest enten på broer eller i tunneller hele vejen. Vi kørte igennem flere småbyer, der var ikke særlig meget trafik. Den gennemgående trafik kørte jo på motorvejen. Det var en rigtig flot tur, ved hvert sving var der nye flotte udsigter. Ved Lago di San Croce stoppede vi flere steder for at nyde udsigten og tage nogle billeder.

Der var kitesurfere nede på søen, de fik en fin fart selv i dagens svage vind.

Det var egentlig meningen at vi ville køre til Cortina d’Amprezzo da vi regnede med at det ville være en flot tur langs med Piavefloden. Da motorvejen sluttede kunne vi ikke finde nogle skilte mod Cortina, de eneste skilte vi kunne finde viste mod motorvejen, men vi skal jo ikke mod Venedig endnu. Vi fandt derfor et tilfældigt bjerg som vi kørte op ad.

Op ad hårnålesvingene på en lille vej hvor vi helst ikke ville møde for mange modkøende kom vi til en lille by i 728 meters højde. Vi tog en anden vej nedad, den var lidt bredere.

Da vi kørte til motorvejen for at komme retur til Lignano fandt vi endelig vejen til Cortina, den drejede fra lige inden vi kørte på motorvejen. Nu var det bare blevet for sent til at køre mod Cortina. Hjemturen gik ad motorvejen over Venedig.

Det sidste stykke fra motorvejen til Lignano kunne vi se at der havde været rigtig mange på stranden. Der var tæt trafik den modsatte vej ud af byen.

Mandag 16/7

Mandag er markedsdag i Lignano så vi stod op kl 8 for at vi kunne nå på marked inden det blev for varmt. Det er altid sjovt at gå rundt og kigge ved de forskellige boder. Det blev en halvdyr omgang, vi kom hjem med fodboldtrøjer og nye smarte vindjakker til drengene. Jeg fik en skindjakke, men først da jeg havde pruttet prisen ned fra 500 til 200 Euro. På vejen hjem fra markedspladsen kørte vi lige ind i In’s Mercado, den lokale Netto.

Vi nåede hjem så vi kunne nå en tur i poolen inden siesta. Efter frokost holdt vi selv siesta, derefter gik vi til stranden.

Efter aftensmaden og opvask spillede vi Uno.

Tirsdag 17/7

Om formiddagen ordnede jeg nogle indkøb sammen med Marcus. Derefter var vi en tur i poolen.

Efter siesta tog vi til stranden, vandet er nu blevet så varmt at det ikke er koldt at komme i, så vi er næsten mere tid i vandet end oppe på stranden. Vi kom hjem fra stranden kl 19.30. Vi ville have lavet burgere til aftensmad, men vi kunne ikke finde noget hakket oksekød, så vi endte med at gå ind til byen og finde en restaurant.

På vej hjem købte vi flere biler-biler til Tobias. Marcus fik nye Vans. Vi fik malet et portræt af drengene.

Onsdag 18/7

Sidste hele dag i Italien, i morgen skal vi hjem. Vi vågnede efter en varm nat, kl 3.00 var der 25 grader, så vi sov med begge tagluger og næsten alle vinduer på vid gab.

Dagen stod på oprydning, nedpakning, ordne de sidste indkøb, vaske bil, få cyklerne op på taget af bilen, nedtagning af markisen mv.

Vi nåede også en sidste tur til stranden, skøøønt.

Vi hentede nogle pizzaer til aftensmad.

Torsdag 19/7

Mobilen var sat til at vække os kl halv syv, det er altså tidligt…

Op og spise lidt hurtigt morgenmad inden vi pakkede det sidste og fik vognen ud. Der er ikke særlig meget plads, så det tog lidt tid at få vognen rangeret ud på vejen så vi kunne få koblet på bilen. Vi kørte ud af pladsen kl 8.25.

På vej ned kørte vi gennem det gamle Østtyskland, men på hjemturen ville vi tage den klassiske rute Villach – Salzburg – München – Nürnberg – Würzburg – Kassel – Hannover – Hamburg – Flensborg. For 2 år siden da vi skulle hjem fra Ungarn fandt vi ud af at der ikke er ret mange campingpladser i nærheden af motorvejen når vi kører gennem Østtyskland. Gennem det gamle Vesttyskland ligger de derimod som perler på en snor.

Vi har ikke nogen plan for hvor langt vi når i dag, det kommer an på trafikken og hvad vi gider. Det eneste vi skal nå er at være i Tønder i morgen aften. Der har vi bestilt aftensmad hos Pias forældre.

Det er pragtfuldt vejr, solen skinner fra en skyfri himmel. Tanken om at skulle hjem til regnfuld grå dansk sommer er ikke specielt tillokkende. Trafikken glider fint, vi holder en pause ved rastepladsen Dreiländereck lige efter vi er kommet ind i Østrig.

Det er varmt, i radioen kan vi høre at vi kan få op til 40 grader i dag. Det er godt vi har air-con i bilen. Vignetten til at køre igennem Østrig har vi som altid købt på en af de sidste tankstationer i Italien. Det er nemmere end at bestille dem hjemmefra.

Før München holder vi ind og får noget frokost. Det er nu blevet rigtig varmt, vi kunne godt bruge en tur i Adriaterhavet nu.

Efter München overtager Pia rattet, og jeg sætter mig om på bagsædet til Tobias. Vi får en lur medens Pia kører os til Nürnberg. På rastepladsen hvor vi får en is er der opstillet en model af måneraketterne.

Lidt sjovt når vi nu skal til Florida på juleferie.

Inden Nürnberg holder vi lidt i kø, der er sket uheld så vi skal ned fra 3 til et spor. Bortset fra denne kø kører trafikken så fint så vi beslutter os til at droppe en campingplads og i stedet for kører ind på en Autohof. Så kan vi køre noget længere, vi plejer når vi overnatter på Autohof at køre ind ved 1-tiden. Så sent er der ikke nogle campingpladser som har åbent.

Fra Nürnberg kører jeg igen, trafikken glider stadig, så ved 20-tiden kører vi ind på Autohof Gramschatzer Wald nord for Würzburg. Det er stadig skønt vejr så vi sidder uden for og spiser. Maden er udmærket men dog ikke helt på højde med hvad vi har fået på Autohof andre steder.

Pia overtog atter rattet, jeg satte mig om på bagsædet så Marcus og jeg kunne få en slapper. Tobias hyggede sig helt fint over at sidde på forsædet. Da vi havde fået en lur byttede vi atter plads, så Marcus sad på forsædet, og Pia og Tobias faldt hurtigt i søvn på bagsædet.

Fredag 20/7

Da vi passerede midnat faldt Marcus også i søvn, så nu var der kun mig og natradioen til at køre nordpå. Det gik fortsat fint, jeg er udpræget B-menneske så jeg elsker de små timer og var overhovedet ikke træt. 16 år på skiftehold gør jo også at man vænner sig til at være vågen om natten.

Kasselbakkerne blev passeret i fin stil. Med alle de historier man har hørt om folk der har problemer med Kasselbakkerne var det lidt spændende. Jeg har tidligere kørt over dem solo eller med en Camp-Let på krogen, men nu var det første gang med en campingvogn. Med en 2 liters benzinmotor skal der selvfølgelig ”røres i gryden” og skiftes gear undervejs, men det er vel også derfor biler er udstyrede med en gearstang :-)

Eneste ulempe ved at vi kørte over dem om natten var at vi så slet ikke kunne se det flotte landskab.

Pia vågnede ved 1-tiden så vi sad og snakkede lidt. Vi blev enige om at prøve at køre hele natten så vi er i Tønder til morgenmad – det kunne være lidt sjovt at tage Bedstemor og Bedstefar på sengen. Der var ”kun” ca 450 km tilbage. Jeg var stadig ikke træt, ind imellem er der fordele ved at være natteravn. Pia satte sig til at sove igen så hun kunne køre når jeg sikkert blev træt ud på morgenen. Atter var jeg alene med natradioen. Hamburg blev passeret ved halv fire-tiden, jeg har aldrig kørt igennem Hamburg med så lidt trafik. Ved Holmmoor nord for Hamburg tankede vi bilen og jeg købte en kop kaffe. Solen var lige stået op til en pragtfuld morgen. Vi byttede atter pladser så Pia igen kom på forsædet og drengene sov videre bagi.

Omkring Neumünster fik jeg grus i øjnene så Pia overtog og jeg fik en velfortjent lur til Flensburg. Ved 6-tiden kørte vi ind til Fleggaard i Harrislee for lige at handle lidt. De havde døgnåbent i ferietiden, og der var faktisk også pænt med kunder, tidspunktet taget i betragtning.

Vi kørte derefter ind til en bager i Padborg, en herlig duft af nybagte rundstykker fyldte bilen. Vi var i Tønder lidt i halv otte, turen havde taget 23 timer fra vi kørte fra Lignano. Vi fik ikke taget Bedstemor og Bedstefar på sengen, de var lige stået op men havde ikke fået morgenmad endnu.

Efter morgenmaden gik jeg i seng og sov til middag. Resten af dagen gik jeg så rundt ca en halv meter ved siden af mig selv. Non-stop kørsel hjem fra Italien var da meget sjovt at prøve, det er rart at vide at det kan lade sig gøre, selv med campingvogn, men jeg vil nok fremover foretrække at have minimum en overnatning på vejen. Det er fint nok at komme hurtigt hjem, men der er ikke så meget ved at gå hele næste dag og være halvtræt.

Lørdag 21/7

Efter en god nats søvn fik vi pakket de ting som vi efterlod i Danmark på vej til Italien. Marcus blev i Tønder for at holde ferie hos Bedstemor og Bedstefar, så vi 3 andre kørte det sidste stykke hjem til Køge.