Grundal.dk
Forside > Camping > Pinse 2008 i Simrishamn

Pinse 2008 i Simrishamn

Pinseferien gik i år til Simrishamn på den skånske østkyst. Vi var første gang i derovre sidste år til påske og faldt for byen, så nu ville vi se den når sommeren var tættere på. Med en vejrudsigt der lovede solskin og 20-25 grader hele pinsen glædede vi os til at komme derover igen. Vi skal af sted med vores venner Belinda og Kim og deres børn Diana og Mikkel, så det skal nok blive hyggeligt.

Vi har begge fri hele fredagen så formiddagen går med at pakke campingvognen til denne tur, årets første. Afgang fra Køge ca 13.30. Der er tæt trafik ud af København, heldigvis kører vi modsat retning af pinsetrafikken. Turen går fint, vi kører over Øresundsbroen, med vores brokort kommer vi over til halv pris. Vejen er fin frem til Ystad, det første stykke er der motorvej, men ellers er det meste af resten af vejen til Ystad 3-sporet hvor det veksler hvilken retning som har hhv 1 og 2 spor. Fra Ystad til Simrishamn går landevejen gennem nogle småbyer. Efter ca 2 timers kørsel ankommer vi til Tobisvikens Camping i den nordlige ende af Simrishamn.

Vejret er fremragende og vejrudsigten lover flot solskin hele pinsen så vi har kun markise med. Da vi er næsten færdige med at stille op kommer Belinda og Kim og begynder opstillingen på pladsen ved siden af os.

Om aftenen griller vi, vejret er dejligt så vi sidder udenfor. Efter aftensmaden cykler vi til havnen i Simrishamn og køber is. Pia og Tobias bliver hjemme, men jeg lover at købe en is med til Tobias. Vi når lige at købe is inden de lukker. Derefter cykler vi hjem igen og slutter dagen med en kop kaffe i Belinda og Kims fortelt.

Tobisvikens Camping Ligger i den nordlige udkant af Simrishamn, lige ned til en dejlig sandstrand. Den har 300 pladser og er 4-stjernet. Nu er reglerne for uddeling af stjerner ikke ens i Danmark og Sverige, så umiddelbart vil jeg mene at det svarer til en dansk 3-stjernet campingplads.

Vi er ikke i tvivl om at vi er i Sverige, de fleste af campingvognene er fra de svenske fabrikker Kabe, Cabby og Polar. De fleste af dem trækkes endvidere af enten en Saab eller en Volvo…

Der er to toiletbygninger, vi ligger lige i nærheden af den største. Et bad koster 5 skr, men så er der også vand nok til at gå i bad. Jeg var i bad med Tobias, og vi havde også vand nok med en femmer. Desværre skal man trykke på en knap for at få ca 20 s.sekunders varm vand. Baderummene er fine, men der er kun et forhæng foran badekabinerne. I den lille toiletbygning i den anden ende af campingpladsen er der dog rigtige døre ind til baderummene. Der er kun åbnet for 2 brusere i hver af de 2 toiletbygninger. Det virker ikke af meget, når pladsen næsten er fuld, men vi stod ikke på noget tidspunkt i kø til et bad. Enten går svenskerne ikke særlig meget i bad, eller også bader de i deres store Kabe, Cabby og Polar campingvogne.

Efter morgenmaden lørdag ude under markisen cykler vi til Simrishamn for at kigge på byen. Der er en sti langs med vandet, så det tager kun 5-10 minutter at cykle ind til byen. Cyklerne parkerer vi nede på havnen, så slipper vi for at slæbe rundt på dem. Der er masser af liv i byen, bla er det torvedag på Stortorget.

Simrishamn er en by med ca 6000 indbyggere. Her ligger Sveriges største fiskerihavn, ca 30 % af den svenske torskekvote kommer i land i Simrishamn. Om sommeren sejler der en båd til Allinge på Bornholm.

Byens hovedgade er Storgatan som ender nede ved havnen. Det er rigtig hovedgade med mange forretninger og nogle cafeer.

Der er fine indkøbsmuligheder, således er der både en Coop og et ICA supermarked. Endvidere er der en Netto, som også er en stor kæde i Sverige. Skulle du løbe tør for de medbragte drikkevarer findes der også et Systembolaget.

Noget af det der gør Simrishamn rigtig hyggelig er de små gader. Man har bevaret mange af de gamle huse og mange af gaderne er stadig brolagte, så det passer fint til de gamle velbevarede huse.

Vi får både købt mad, tøj og sko så der er læs på cyklerne da vi kører ned til fiskeforretningen nede ved havnen. Fiskeforretningen er fin og har mange fristende ting så Belinda og jeg kommer ud til de andre med fisk for 243 skr. Generelt er prisniveauet i Sverige lidt lavere end i Danmark, bortset fra priserne på øl, vin og flaskegas som er højere.

Derefter direkte hjem og lave frokost. Solen skinner fra en skyfri himmel så vi spiser frokost ude foran campingvognene.

Efter frokosten slår vi mave nede på stranden. Campingpladsen ligger lige nede ved en fin sandstrand så der slapper vi af i et par timer, mens børnene leger i vandkanten. Der er en del lystfiskere dernede, de fisker efter rødspætter.

Aftensmaden griller Kim på sin nye Weber Q 100, mens han sidder ned. Det kan også være mageligt at grille.

Desserten er pandekager med is, men vi har ikke noget is så Marcus, Diana, Kim og jeg cykler til byen for at finde en tankstation hvor vi kan købe is. Det lykkedes så vi har is med hjem til pandekagerne.

Søndag formiddag cykler vi alle til byen for at købe ind til aftensmaden. Lukkeloven er afskaffet i Sverige så supermarkederne holder åbent alle ugens dage.

Efter frokost tager vi til stranden, Pia og Tobias bliver hjemme for lige at få en lille lur. Anden pinsedag er ikke længere en helligdag i Sverige så de fleste svenskere pakker sammen og kører hjem i løbet af dagen. Vi har derfor nærmest stranden for os selv.

Da vi efter et par timer kommer tilbage til campingvognene ved halv seks tiden ligger både Pia og Tobias stadigvæk og sover.

De vågner dog da vi kommer hjem. Vi griller kyllinger til aftensmad. Vi spiser ude foran campingvognene, det er stadig dejligt vejr. Mange af svenskerne er kørt hjem, de har jo ikke fri i morgen.

Mandag vågner vi endnu en dag til dejligt solskinsvejr. Efter morgenmaden under markisen sidder vi udenfor og snakker. Jeg går ned for at betale for opholdet. Det koster 555 skr for 3 overnatninger. Det er 185 skr pr nat (Ca 150 dkr). I Sverige betaler man ikke for hvor mange man er, men derimod en standardpris for den plads man holder på. Receptionen lukker kl 13.00 så vi kan bare køre når det passer os i løbet af dagen.

Sidst på formiddagen bliver det lidt overskyet og vinden tager til, så vi begynder at pakke sammen. På vej hjem kører vi indenom et ICA supermarked i Ystad, så ved 15.30-tiden er vi atter hjemme i Køge.

Vi kommer helt sikkert til Simrishamn igen...